מי זה עורך דין ליטיגציה ומה תפקידו?

התחום של ליטיגציה מוגדר בתקנות סדר הדין האזרחי. לפי תקנות אלו וכללי הפרוצדורה האזרחית, יש משמעות למקצוע הטיעון בבית המשפט. הכינוי של המקצוע הזה הוא "ליטיגציה" ובישראל נעשה התפקיד על ידי עורך דין ליטיגציה.

החשיבות של ליטיגציה ותפקידו בפועל של עורך הדין

עורך דין ליטיגציה חשוב מאוד עבור ההתנהלות הנכונה בין כתלי בית המשפט. ראשית, עליו להכיר לעומק את כללי הפרוצדורה האזרחית ולשמור עליהם. במידה ואותו עורך דין לא מקפיד על הכללים, הוא מסכן את הלקוח שלו ועלול להוריד לטמיון השקעה של זמן ומשאבים. יתרה מכך, ישנם מקרים שבהם אי עמידה בכללי הפרוצדורה בגלל חוסר מקצועיות של עורך דין ליטיגציה מבטלת לגמרי את האפשרות למשפט או לקבלת פיצוי.

שנית, עורך דין שמתמחה בתקנות סדר הדין האזרחי, ובפרט בתקנות החדשות שעומדות להיכנס לתוקף, יכול ללוות את הלקוח מרגע הגשת התביעה ועד קבלת פסק הדין. התחום של ליטיגציה רלוונטי לכל תיק שמגיע לדיון משפטי לרבות אם מדובר בבית משפט, בבית דין ספציפי, בוועדה רפואית, או בערכאה שיפוטית אחרת. בין היתר, מצופה מעורך הדין שמתמחה בדיני ליטיגציה לדעת את סדרי הדין הרלוונטיים לכל תהליך ולייעץ ללקוח איך לנהוג על מנת להשיג את האינטרסים שלו על הצד הטוב ביותר.

האם יש הבדל בין עורך דין ליטיגציה בירושלים לבין ערים אחרות?

השאלה המעניינת מבחינת רוב הלקוחות היא כיצד בוחרים עורך דין ליטיגציה. כל לקוח מעוניין לקבל את הייעוץ המקצועי ביותר בכדי שיקבל ייצוג איכותי בין כתלי בית המשפט ולדעת שיש לו על מי לסמוך. יחד עם זאת, לקוחות מן השורה לא תמיד יכולים להרשות לעצמם לבזבז זמן בנסיעות לערים רחוקות והמיקום הגיאוגרפי של משרדי עורכי דין גם משפיע על היכולות שלהם לאסוף המלצות אובייקטיביות.

המסקנה מהאמור לעיל היא שאכן יש משמעות מסוימת לנוכחות הפיזית של עורך דין ליטיגציה. למרות שכל עורכי הדין שעוסקים בתחום הזה מתבקשים להכיר את סדרי הדין ואת התקנות, המיקום הגיאוגרפי שלהם משפיע באופן ישיר על הלקוחות. ככל שהקרבה בין הלקוחות לבין משרד עורכי הדין ברורה יותר, כך עולה הסיכוי להתנהלות נכונה גם מחוץ לכתלי בית המשפט.

כדאי ללקוחות ולאנשים פרטיים שזקוקים לשירותי ליטיגציה לתת עדיפות לעורך דין שנמצא באזור שלהם. אותו עורך דין לא חייב לגור באותה עיר, אך חשוב שמרחק הנסיעה יהיה קצר יחסית ושהזמינות של המשרד או נציגיו תהיה גבוהה. אם מתלבטים לגבי סוגים שונים של שירותי ליטיגציה, ניתן לקבל המלצות על עורך דין מקומי מצד חברים, קרובים,  ובני משפחה.

מידע על עורך דין ליטיגציה בירושלים למשל אפשר גם לקבל דרך הערוצים הרשמיים של אתרי האינטרנט, פורומים ורשתות חברתיות. יתרה מכך, החוק מחייב את עורכי הדין לפרסם מידע אמין על המשרד שלהם וגם בו אפשר להשתמש בכדי לבחור עורך דין ולדאוג לייצוג כמה שיותר מקצועי ואיכותי בבתי המשפט השונים, בוועדות הרפואיות ואל מול גופי הממשלה וערכאות מעין שיפוטיות למיניהן.

שינויים בתחום הליטיגציה

כאן המקום להזכיר שהתחום של ליטיגציה חשוב בסוגים שונים של דיונים משפטיים, אך גם הוא עבר שינויים מסוימים. בעבר למשל לא נהוג היה להפריד בין ליטיגציה לבין שאר סוגי הייצוג המשפטי, מה שגרם למצב שבו עורכי הדין במשרדים השונים התעסקו בשני התחומים יחד. רק לאחר מכן החלה מגמה של התמחות מוגדרת בתחום של ליטיגציה, מה גם שהמשרדים עצמם מקימים מחלקות מיוחדות שבהן עובדים עורכי דין שמתמחים בנושא.

התמחות בסדרי הדין ובכללי הפרוצדורה האזרחית עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הלקוחות ושל הציבור הרחב. כאשר לקוח בוחר עורך דין ויודע שהוא מכיר לעומק את כללי הדין, הוא מרגיש בטוח יותר עוד לפני שבית המשפט נותן את פסיקתו ומגיע להכרעה. יתר על כן, יש לקחת בחשבון גם את השינויים של סדרי הדין בהליכים אזרחיים ואת הניסיון של בתי המשפט לקצר את משך ההתנהלות המשפטית. כפי הנראה כיום, תקנות סדר הדין האזרחי החדשות עומדות להיכנס לתוקף, וחשוב מאוד שעורך דין ליטיגציה יהיה בקיא בתקנות החדשות שחלקן שונות בתכלית מקודמותיהן.

כיצד ייראה התחום של ליטיגציה בעתיד?

סביר להניח שהתחום של ליטיגציה ימשיך לעבור שינויים לאור התפקיד של בתי המשפט והעומס שמוטל עליהם. בין היתר, התחום של ליטיגציה יאפשר להמעיט את הצגת הטיעונים בעל פה ולקצר את משך החקירות – מבלי שהדבר יבוא על חשבון כללי הפרוצדורה והתקינות.

עורך דין שמתמחה בליטיגציה צריך לעקוב מקרוב אחר השינויים וליישם אותם גם בסל השירותים שהוא מספק ללקוחות שלו. אם עורך הדין יידע מה מצופה ממנו בתוך בתי המשפט, יש סיכוי גבוה יותר לכך שהוא ישמור על הפרוצדורה וייצג באופן מקצועי את האינטרסים של הלקוחות שלו בערכאות השונות.

 

*משרדנו עוסק בדיני נזיקין ומתמחה בין היתר גם בליטיגציה. להרחבה על תחום ליטיגציה

 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

מתי לפנות לעורך דין נזיקין

תאונת עבודה או לא תאונת עבודה

חשיבות בכתיבת צוואה כדין

כפתורי שיתוף – 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
ריול עדיקה - עורכת דין בירושלים

זירת Duns100 – מגשרים על פערים

בהמשך לפורום Duns 100 לבכירי ענף המשפט בדיני הנזיקין ורשלנות רפואית, עורכי הדין הבכירים בענף מנתחים ומציעים פתרונות לכמה מהסוגיות המרכזיות אשר מעסיקות את הענף

קרא עוד »
דילוג לתוכן